Akademia Zmysłów L'Occitane: lawenda

42 Komentarzy
Witam ponownie wszystkich Studentów na kolejnym wykładzie z cyklu Akademia Zmysłów L'Occitane ;)

Na początek małe ćwiczenie: wpiszcie w wyszukiwarkę hasło "Prowansja" i wejdźcie w grafikę.
Co widzicie?
Racja, zdecydowana większość grafik przedstawia pola lawendy.
Lawenda to znak rozpoznawczy Prowansji. Rosnące w równoległych rzędach krzaczki obsypane drobnymi, fioletowymi kwiatami każdemu chyba kojarzą się z tym regionem Francji. Nie bez powodu - obecnie aż 80% ekstraktu z lawendy na całym świecie pozyskiwane jest właśnie z lawendy rosnącej w Prowansji. Kwiaty lawendy są stałym elementem ślubów w Prowansji, ponieważ wierzy się, że roślina ta przynosi szczęście w miłości.
Dziś skupimy się właśnie na lawendzie.

Źródło zdjęć: L'Occitane

Na początek trochę historii.
Nazwa lawendy pochodzi z języka łacińskiego, gdzie lavare oznacza 'myć'. Kiedyś nazywana była chlubnie "błękitnym złotem".
Specjalne właściwości antybakteryjne tej rośliny znali już antyczni Persowie, Grecy i Rzymianie. Podczas epidemii palono gałęzie lawendy, by ograniczyć przenoszenie się choroby wewnątrz pomieszczeń.
Z początkiem XX wieku we Francji lawenda była wykorzystywana przez praczki (lavandières) - gałązki umieszczone w szafkach z pościelą nadawały przyjemy zapach, ale także działały antybakteryjnie i odstraszały insekty.



Olejek eteryczny zawarty w lawendzie jest jednym z niewielu, który można stosować bezpośrednio na skórę bez rozcieńczania. Ma wiele korzystnych dla zdrowia właściwości:

  • wycisza, relaksuje, uspokaja
  • ułatwia zasypianie
  • pobudza, odświeża umysł
  • oczyszcza, działa bakteriobójczo, dezynfekuje
  • koi podrażnioną skórę
  • inhalacje z olejkiem lawendowym są polecane przy przeziębieniu, grypie, kaszlu, katarze, zapaleniu zatok
  • kąpiele lawendowe są zalecane przy reumatyzmie





Trudno wyobrazić sobie, by najbardziej chyba prowansalska marka kosmetyczna na świecie - L'Occitane - nie stworzyła kosmetyków o najbardziej prowansalskim zapachu - lawendowym.
L'Occitane kupuje olejek lawendowy od spółdzielni farmerów z Sault i okolic. Co ważne, pod uwagę brana jest jedynie produkcja zgodna z apelacją A.O.C., czyli taka, która spełnia specjalne, bardzo surowe standardy.




W ramach Akademii Zmysłów dostałam od L'Occitane kilka produktów z lawendowej serii: mydło w płynie, oczyszczający żel do rąk i lawendową saszetkę. W paczce znalazła się jeszcze gałązka lawendy. Możecie sobie wyobrazić, jak intensywnie pachniała ta paczka, skoro zapach lawendy poczułam, zanim jeszcze otworzyłam pudełko.
Od listopada zdążyłam wypróbować te kosmetyki, mogę Wam o nich pokrótce opowiedzieć.




Mydło w płynie Lawenda
Tego typu produkty z reguły stosuję jako mydła do rąk, jednak... spójrzcie na poniższe zdjęcie i przyjrzyjcie się składowi. W INCI mamy same delikatne składniki, w większości pochodzenia naturalnego. Stwierdziłam więc, że szkoda, by tak dobry składowo kosmetyk marnował się jako zwykłe mydło do rąk. Stosuję go do mycia twarzy, jako żel pod prysznic, czasem też do mycia dłoni. W każdej roli sprawdza się rewelacyjnie. Solidnie się pieni, skutecznie oczyszcza skórę, pozostawiając ją "piszczącą" z czystości, ale jednocześnie pokrytą jakby delikatnym, nawilżającym filmem. Na pewno nie jest to typowe mydło, które oczyszcza i przesusza jednocześnie.




Tajemnica tego mydła tkwi w maśle shea, którym jest wzbogacone. Dzięki temu składnikowi skóra po myciu nie jest zbyt przesuszona pomimo silnego oczyszczenia.




Bardzo podoba mi się zapach tego kosmetyku. Po wyciśnięciu porcji na dłoń czy gąbkę, najsilniej czuć nutę lawendy. Jest to mega naturalny, świeży zapach - nic ciężkiego, nic, po czym można byłoby dostać migreny (jak po innych kosmetykach czy środkach czystości o zapachu pseudo-lawendowym), nic co kojarzyłoby się z szafą babci. Zapach jest po prostu ziołowy, doskonale oddaje woń prawdziwego zasuszonego krzaczka lawendy.
Kiedy jednak zapienimy mydło, nuta lawendy ustępuje miejsca zapachowi tradycyjnego, naturalnego mydła (jeśli stosowaliście np. mydło Alepp w klasycznej wersji, wiecie, jaki zapach mam na myśli).

Na plus zasługuje również praktyczne opakowanie - pompka doskonale dozuje odpowiednią ilość kosmetyku, nie zacina się. Super, że można ją zablokować. Buteleczka ładnie prezentuje się w łazience (zwłaszcza w mojej, która urządzona jest właśnie w lawendowym odcieniu :P).
Co ciekawe, L'Occitane umożliwia zakup eko-wkładu do mydła w płynie.




Kosmetyk ma ciekawą konsystencję. Niby rzadką, ale nie do końca. Przypomina mi trochę mocno rozwodniony żel z siemienia lnianego - nie gęsty, ale troszkę taki... "glutowaty". Szczerze mówiąc dla mnie to plus, ponieważ wiem, że takie powinno być naturalne mydło w płynie. Poza tym nie przeszkadza to w żaden sposób w aplikacji - wprost przeciwnie, im gęstsza konsystencja, tym lepiej, bo mydło nie spływa z dłoni.

Cena tego mydła to 65zł za 500ml (przy zakupie eko-wkładu - 45zł za 500ml).










Organiczny certyfikowany oczyszczający żel do rąk lawenda
L'Occitane idealnie wstrzeliło się z tym kosmetykiem w sezon jesienno-zimowo-wiosenny (bo chyba tak go można nazwać, biorąc pod uwagę pogodę :P). Ja uwielbiam tego typu produkty, zawsze muszę mieć w torebce żel oczyszczający. Stosuję go w autobusie, na uczelni, w sklepie. Dotykanie dłońmi ust czy oczu jest czasem mimowolne, a kiedy nasze dłonie są brudne, możemy w ten sposób przenieść na błony śluzowe jakieś paskudne bakterie. Taki żel jest idealnym rozwiązaniem.




Ten żel nie wyróżnia się konsystencją od innych żeli tego typu.
Również dobrze oczyszcza, pozostawiając dłonie odświeżone, bez lepkiego czy tłustego filmu.
Na plus zaliczyć można jego zapach. Żele dezynfekujące z reguły bardzo intensywnie pachną - najpierw czuć zapach alkoholu, po chwili silny, perfumowany zapach pomarańczy, kokosa, itp, zależnie od wariantu zapachowego żelu. W tym przypadku zapach alkoholu jest słabszy (co wpływa pozytywnie na komfort stosowania, gdyż ludzie w autobusie czy na uczelni nie patrzą na mnie jak na pijaka wracającego z imprezy :P). Woń lawendy w tym żelu jest równie naturalna jak w przypadku mydła. Czuć ziołowy zapach, dokładnie taki, jaki ma prawdziwa zasuszona gałązka lawendy.




Zwróćcie uwagę na skład żelu. Co ważne, jego bazą nie jest alkohol denaturowany, ale alkohol pochodzenia naturalnego, z ekologicznych upraw. Dodatkowo mamy tutaj dwa olejki eteryczne o działaniu silnie bakteriobójczym: olejek lawendowy i olejek z drzewa herbacianego.

Za 50ml żelu (co - wierzcie mi - wystarczy na bardzo długo!) musimy zapłacić 27zł.






Saszetka lawenda
Jeśli nie lubicie zapachu lawendy, oczywiście do niczego Was nie namówię. Jeśli jednak - tak jak ja - uważacie, że to przyjemny aromat, z czystym sumieniem mogę polecić Wam taką saszetkę. Przerabiałam już dziesiątki saszetek zapachowych do szafy, jednak żadna z nich nie pachniała tak intensywnie przez tak długi czas. Ten mały woreczek umieściłam w szafie jakoś pod koniec listopada i od tego czasu pachnie dokładnie z taką samą siłą jak pierwszego dnia.




Jego zapach również jest naturalny, ziołowy, ale z nieco bardziej słodką nutą niż w przypadku opisywanych wyżej kosmetyków. Zapach ten nie przesiąka przez ubranie, jedynie nadaje przyjemną woń wyczuwalną po otwarciu szafy.




Dajcie znać, czy jesteście fanami lawendy czy też może uważacie, że nie jest to "Wasz" zapach?
Zainteresowała Was lawendowa seria L'Occitane?

Pozdrawiam! :)



Podone posty:

42 komentarze:

  1. Bardzo lubię zapach lawendy, a serii L'Occitane to ja się muszę przyjrzeć bliżej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli jesteś fanką lawendy, to jak najbardziej :)

      Usuń
  2. ja akurat za lawendowymi aromatami nie przepadam niemniej uważam, że saszetka pachnie przyjemnie :) ale że niby intensywnie? dla mnie delikatnie i na krótko ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie naprawdę mocno ją czuć - może dlatego, że mam małą szafę :P

      Usuń
  3. Nie miałam pojęcia, że lawenda ma tyle zastosowań. Słyszałam, że działa uspokajająco, ale o reszcie nie wiedziałam. Bardzo lubię zapach lawendy. Zainteresował mnie ten żel do rąk.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że znalazłaś w mojej notce jakieś nowe informacje, pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Kosmetyki lawendowe różnie pachną. Musiałabym ten przed zakupem sprawdzić, bo nie wiem czy byłby dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. W tym przypadku zapach jest taki ziołowy i naturalny - myślę, że mógłby Ci się spodobać :)

      Usuń
  5. A ja nie lubię lawendy. Byłam kiedyś w sklepiku z produktami lawendowymi i za każdym razem zapach mnie odpychał. Ostatecznie wyszłam z niczym i nie żałowałam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lawenda jest chyba takim kontrowersyjnym zapachem - albo się ją kocha, albo nienawidzi ;) Dlatego kosmetyki o tym zapachu najlepiej kupować sobie samemu, bo jako prezent są niebezpieczną opcją ;)

      Usuń
  6. Jakoś nie bardzo przepadam za lawendą, niekoniecznie jest to zapach dla mnie niestety :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że ten zapach Ci nie podchodzi, ale w pełni to rozumiem ;) Ja na szczęście zapach lawendy po prostu uwielbiam.

      Usuń
  7. Lubię zapach lawendy, ale znam dużo osób, które go bardzo nie lubią :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lawenda podoba mi się tylko w kwestii wizualnej :)
    Mój nos nie lubi się z jej zapachem, niestety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, szkoda :( Dobrze chociaż, że w kwestii wizualnej jest ok ;) Zawsze to jakiś plus ;)

      Usuń
  9. Uwielbiam zapach lawendy, podobnie jak firmę L'Occitane

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przekonuję się do ich kosmetyków, jednak... no cóż, nie są na moją kieszeń ;)

      Usuń
  10. Lubię zapach lawendy, ale w małych ilościach. Kosmetyków lawendowych jednak nigdy nie miałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mysiu, może L'Occitane przypadłyby Ci do gustu :) Ich zapach nie jest męczący.

      Usuń
  11. Uwielbiam lawendę, ale nie wiedziałam, że traktuje się ją jako swego rodzaju talizman, który przynosi szczęście w miłości:)

    Chętnie zaopatrzę się w mydło do rąk. Przyjazny skład i naturalna, ziołowa woń przemawiają na jego korzyść:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to też była zupełnie nowa informacja :) Ciekawe, czy noszony przeze mnie żel lawendowy też daje takie szczęście ;P

      Usuń
  12. Odpowiedzi
    1. Ja dopiero powoli je odkrywam, ale również zdobywają moją sympatię :)

      Usuń
  13. aż mi w pokoju lawendą zapachniało..:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, nie wiedziałam, że moje posty mają taką siłę wyrazu xD

      Usuń
  14. Super post !
    Czy dostanę może jakąś herbatkę lawendową ?
    I czy dostanę gdzieś czystą lawendę by móc zrobić z niej tonik np? ;>
    Zapraszam do siebie i liczę na odpowiedź ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My Obsession, bardzo mi miło, że temat Cię zainteresował :)
      Co do herbatki lawendowej - nie spotkałam się jeszcze z czymś takim, choć na forach czytałam, że w dobrze zaopatrzonych sklepach bywają takie herbatki. Można jednak zrobić lawendową herbatę samemu, mieszając zwykłą herbatę z suszonymi kwiatami lawendy (dostępnymi do kupienia w aptekach lub sklepach zielarskich).
      Czystą lawendę.... w sensie suszoną- można dostać w sklepach zielarskich. Świeżą - w sklepach z kwiatami, na targu, itp. Można również zaopatrzyć się od razu w hydrolat lawendowy, który z powodzeniem można stosować jako tonik :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  15. nie wiedziałam , że lawenda ma taką historię, no i takie właściwości ;D sądziłam, że ma tylko pachniec ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też dowiedziałam się sporo nowego o lawendzie dzięki Akademii Zmysłów ;)

      Usuń
  16. Uwielbiam lawendę ! Świetny post !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przybijam wirtualną piąteczkę, bo też uwielbiam lawendę - jej zapach, kolor.

      Usuń
  17. Dla mnie lawenda jest okej w normalnych ilościach, ale jak jest jej już za dużo to.. fuj ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeszcze nie znalazłam swojej granicy tolerancji dla lawendy :D Uwielbiam ją w każdych ilościach ;)

      Usuń
  18. Lubię zapach lawendy, ale w małej ilości :) Mydło mnie zaciekawiło, szkoda, że jest drogie, bo może bym się skusiła ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety - ceny to główny minus kosmetyków L'Occitane :/ Ale poza tym w większości same plusy ;)

      Usuń
  19. ja poluję teraz na olejek lawendowy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mmmmm, idealne rozwiązanie na smutne, szare dni :)

      Usuń

Dziękuję za każde słowo :*
Uprzejmie proszę o niereklamowanie swoich blogów.
Komentarze zawierające spam, obraźliwe uwagi itp będą przeze mnie usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...